شهید حمید جعفری

جهت دریافت و مشاهده صفحات روی آن ها کلیک نمائید ....

لینک سایت جنگ و درنگ 

شهید یونس کارآمدپیشه

شهید حمید جعفری

شهید حمید جعفری گله کلایی

نام پدر : قربان علی

تاریخ تولد :1338/05/09

تاریخ شهادت : 1363/02/15

محل شهادت : پاسگاه زید

مشخصات

شهر : بخش : شهرستان : ساری استان : مازندران

جنسیت : مرد وضعیت تاهل : متاهل شغل : فرهنگی - هنرمندان -

یگان : لشگر 10 سید الشهدا نوع عضویت : بسیج مذهب : شیعه دین : اسلام‌‌

نام پدر : قربان علیمسئولیت : رشته تحصیلی : --------- تحصیلات : دیپلم

تخصص : کد شهید : 2373 رسته :

شناسنامه شهادت

موضوع شهادت : جبهه عملیات : محل شهادت : پاسگاه زیدتاریخ شهادت : 1363/02/15

نحوه شهادت : اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

شهر : ساری بخش : شهرستان : ساری استان : مازندران

گلزار : گلزار ملا مجدالدین ساری تاریخ تدفین : 1363/02/20

--------------------------------------------------------------

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

حمید جعفری گله کلایی

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

1338 ـ ساری

3- نام و شغل پدر :

قربانعلی ـ بازنشسته اداره راه

4- نام و شغل مادر:

بی بی شهربانو اکبری ـ خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

9فرزند ـ شهید فرزند دوم بود.

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی : ـــــــــ

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه – نام فرد آموزش دهنده ):

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ـــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان : ـــــــــ

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی : ـــــــــــ

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

هنرستان آبادان ـ رشته اتوماتیک ـ ساری

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه : ـــــــــ

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت : ـــــــــــ

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل :

شهید بعد از اخذ  دیپلم به جبهه رفتند .

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی :

انجام نداد

2- یگان اعزام کننده : ــــــــــ

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

متاهل

2- نام همسر و تاریخ ازدواج :

مهناز یوسفی ـ 14/3/60

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ):

2 فرزند ـ محمد و محمود

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

به پدر و مادر بسیار احترام می گذاشت.

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

رسمی 5 سال

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت :

اداره آموزش و پرورش

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی:

معلم ـ قرار دادی 6 ماه ـ نیروی دریایی ارتش ـ آموزش نظامی

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

تحول فکر شهید از امام (ره) ، شهید بهشتی ، مطهری ، باهنر و رجایی بود .

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ــــــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

در تظاهرات و راهپیمایی فعالیت داشتند .

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

عضو بسیج بودند .

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود : ــــــــــــ

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

در جبهه حضور داشت.

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

16/1/63 ـ ساری ـ سپاه ـ پاسگاه زید عراق

3- مجموع مدت حضور در جبهه : ـــــــــــ

4- مسئولیت در جبهه : ــــــــــــ

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن : ــــــــــ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد : ــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

15/2/63 ـ پاسگاه زید عراق ـ اصابت ترکش

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

20/2/63 ـ گلزار شهدای ملامجدالدین ـ ساری

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

مادرشهید : شهید به شدت مخالف گروهک ها و منافقین بودند و در این راستا فعالیت زیادی داشتند و در مبارزات و پیروزی انقلاب نقش به سزایی داشتند . علاقه ی زیادی به سپاه و بسیج و جهاد داشتند .

خواهر  شهید می گوید : شهید بسیار متواضع و فروتن ، با حجب و حیا، امانتدار ، حافظ اسرار ، سعه صدر ، صداقت، صفا و صمیمیت ، گشاده رویی ، وقت شناسی ، نظم و انضباط و وفای به عهد داشتند . نمازش را اول وقت می خواند و بسیار به فرائض دینی پایبند بود. در نماز جماعت شرکت می کرد و تابع ولایت بود .

خواهر شهید : شهید روز اول اعزام به جبهه از حالات و روحیات بسیار خوبی برخوردار بود و به همه توصیه می کرد رفتن به جبهه را فراموش نکنید و برای انقلاب و دفاع از آن بسیار فعالیت داشت. در پشت جبهه هم بسیار فعال بود. زمانی که از جبهه بر می گشت بسیار روحیه ایثار و شهادت طلبی در وی مشاهده می شد و از جبهه و جنگ برای مان می گفت. 

--------------------------------------------------

 

شهید حمید جعفری 

 

خدمت همسر عزیز و گرامی

تاریخ 1/5/62

 

سپاس خدای بزرگ را نعمت های بی اندازه داد وتوانایی بر شکر نعمتهای خود و درود بر پیامبر عظیم الشأن اسلام که انسانها را از تاریکهیای جهل و کفر و شرک بسوی نور توحید و یکتا پرستی هدایت کرده و درود بر ائمه اطهار این الگوهای انسانی و ادامه دهندگان راه پیغمبر گرامی و درود و سلام بر رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب و اسلام و درود و سلام بر رزمندگان اسلام این بندگان صالح خدا که همه دست بدست هم داده ودر راه اعتلای دین خدا تلاش می کنند .

و درود و سلام بر تو همسر عزیز و گرامی درود بر تو ای کسیکه باید به مسئولیت و وظیفه خویش آگاه باشی و وظیفه عظیم و بزرگ خود را انجام دهی وظیفه بندگی و شکرگزاری خداوند و وظیفه همسری و وظیفه تربیت فرزند و مطمئناً برای ادای این وظایف و مسئولیت ها محتاج صبر و پشتکار هستی و من از خدای قادر می خواهم که صبرو پشتکار عظیم جهت انجام وظایف ها و مسئولیت ها به ما عطا کند .

و ما را موفق کند به انجام وظایف الهی و انسانی خود و اینک خدای را سپاس که توفیق شناخت وظیفه و توفیق گام برداشتن در جهت انجام وظیفه را به من داده است . ومرا موفق کرده است بر اینکه در جهت مسیر او و در جهت تقویت و پاسداری دین او گام بردارم و بدینوسیله نیز مرا در معرض امتحان و آزمایش قرار داده است که معلوم گردد تا چه اندازه در انجام وظیفه و مسئولیت صبر و مقاومت و چقدر شکرگزار هستیم و بدینوسیله تو را نیز در معرض آزمایش و امتحان قرار داده است .

پس خدایا ما را از این آزمایش های خودت به لطف خود سربلند بیرون آور و به ما کمک کن و ما را از شر وسوسه های شیطان و هوای نفس که ما را از انجام وظیفه دور می کنید در پناه خودت حفظ فرما و ذکر و یاد خودت را در همه حال نصیب ما بگردان با ذکر تو و با یاد تو در همه حال هیچگاه از راه تو منحرف نخواهیم شد همسر عزیزم باز هم مثل قبل تاکید می کنم .

ذکر خدا را فراموش نکن که اگر ذکر خدا با تو بود ایمنی و نجات و سعادت در دنیا و آخرت نصیب تو خواهد شد و در غیر اینصورت حتی به جای ذکر خدا در قلب و جان ما ذکر و یاد شیطان به جای آن می نشیند که بر انجام آن ذلت و خواری در دنیا و عذاب دردناک در آخرت است پس خود در قلعه محکم ذکر خدا قرار ده و خدا را همیشه شاهد و ناظر بر خود و شرح کن از اینکه در حضور خدا با توانایی و قدرتی که او به تو اوکنی و خلاف فرمان او انجام دهی و شرم کن .

 از اینکه او خالق تو و نعمت دهنده بر تو و خیرخواه تو باشد و تو توجه دل خود را متوجه غیر او کنی و خود را به دنیا و مسائل دنیوی که همه آن چیزها جز برای امتحان و آزمایش نیست مشغول داری سعی کن با ذکر دائم خدا محبت و علاقه خدا را در دل خود جای دهی و فقط رضای او در نظر تو باشد و همکاری که انجام میدهی به خاطر رضای خدا انجام دهی . باز هم از خدا با تمام قلب و جان می خواهم که ذکر و یاد خود در همه وقت نصیب ما فرماید و ما را حتی یک لحظه بی یاد خود نگذارد که همان یک لحظه چه بسا ممکن باعث سقوط عظیم ما بشود و باعث خسران و ضرر و زیان ما .

عزیز من هرکاری که انجام می دهی به یاد خدا باش و تقوی را فراموش نکن و اعمال و رفتار و گفتار خودت را کنترل کن و برای این کنترل باید از الگوهای خودمان یعنی ائمه اطهار و استفاده کنیم و برای اصلاح اعمال و رفتار و اعتقاد خودمان باید از زندگی آنان و رفتار آنان و کلام و حدیث آنان استفاده کنیم پس مطالعه زندگی آنان و مطالعه حدیث آنان را فراموش نکن و توجه داشته باش آن لحظه که مطالعه زندگی آنان می کنی و یا احادیث آنان را می خوانی به خاطر این بخوانی که با عمل به آنها بتوانی به خدا بیشتر نزدیک شوی و رضای او را بدست آوری .

و خود را از هر نیت و قصد دیگری جز رضای خدا خالی کن و همه فکر خود را متوجه خدا و رضای او بکن چون فقط در این صورت است که مطالعه تو به تو سود می دهد و تو را هدایت می کند پس از توجه به زندگی ائمه اطهار به خصوص زندگی فاطمه زهرا (س) و زینب کبری غافل مشو و سعی کن که هر چه را بدان علم پیدا کردی با صبر و پشتکار فراوان بدان عمل کن و نه فقط بخواهی چیزی با دیگری و احیاناً خدای ناکرده بدین وسیله به مردم فخر فروشی که مطمئناً این مردم نیستند که تو باید رضای آنان را در نظر بگیری و باید رضای خدا را در نظر بگیری ترسی به خود راه ندهی و برخدا توکل کنی و فقط آنچه را ادامه می کند انجام دهی . 

برای مطالعه زندگانی ائمه معصمومین الحمدلله کتابهای زیادی در منزل داریم که اگر نتوانستی پیدا کنی از حبیب کمک بخواه و هم چنین کتاب حدیث هر حدیث که می خوانی سعی کن بدان عمل کنی و در این کار صبر و پشتکار نشان بده و خستگی از خود نشان نده که تو در این دنیا زندگی می کنی روح خود را تقویت کنی و اخلاق های حسنه کسب بکنی و اینها در پرتو عبادت خدا بدست می آید و عبادت خدا هم در سایر پیروی از روش و گفتار آنان و صبر در این راه بدست می آید و بدان که در این دنیا زندگی نمی کنیم که جسم خود را با خوردن و خوابیدن و لذت بردن تقویت کنیم که جسم ما نابود شدنی و آنچه برای ما می ماند روح ما و آن اخلاقی که کسب کرده است .

پس ذکر خدا و مطالعه زندگی ائمه اطهار و احادیث آنان و تقوی و صبر را فراموش نکن و مسئله دگیر که مهم تر از این ها است دعا است که بهترین عبادتی که دوست دارد دعا است دعا را فراموش نکن برای دعا از کتاب مفاتیح الجنان و کتاب صحیفه سجادیه استفاده کن حتما نمی خواهد به عربی باشد و بخواهی حتماً به عربی به خوانی که اگر بخواهی به عربی آن زیاد توجه کنی بدلیل ضعف تو در عربی بزودی خسته می شود .

پس از فارسی دعا و از فارسی حدیث استفاده کن و عربی آن را نخواندی اشکال ندارد چون منظور خواندن و عمل کردن است حالا اگرعربی نباشد فرقی نمی کند در حال دعا دست های خود را تا آنجا که میتوانی بسوی خدا بالا ببر و خجالت نکش از اینکه کسی تو را می بیند بلکه بر این حالت خود افتخار کن و از دعا بدرگاه خدا افتخار کن و در موقع دعا خواندن حدیث و خواندن نماز قلب خود را فقط متوجه خدا بکن .

و قلب خود از توجه به چیزهای پشت این دنیا خالی کن و توجه به خالق همه این عالم بکن و خود را در مقابل عظمت او کوچک بدان و شروع کن از اینکه در حال نماز و راز و نیاز با او دلت متوجه چیزی غیر او باشد و این در حالی است که او تو را می بیند و از آنچه در داخل قلب توست خبر دارد و در حال نماز به هیچ چیز توجه نکن هرگاه دیدی نماز خواندنت بر روی تو اثر گذاشته است و رفتار تو را عرض کرده است . 

بدان که نماز تو مورد قبول خدا قرار گرفته است کلمه های نماز را شمرده شمرده در حالیکه به معنای آن توجه داری ادا کن و نماز خود را بر حسب عادت نخوان و آبخور نخوان که چیزهایی حفظ کرده باشی و به طور حفظی در حالی که اصلا توجه نداری که در مقابل چه کسی ایستاده ای و با چه کسی در حال صحبت کردن هستی . علاوه بر همه اینها قرآن را فراموش نکن چون خواندن عربی آن برای تو مشکل است و چیزی از آن نمی فهمی فارسی آن را بخوان و در هر حال توجه داشته باش .

که چرا قرآن داری می خوانی و قصدت این باشد که آن را بخوانی و به آن عمل کنی و در حال قرآن خواندن و اصلا هر کاری خدا را و رضای او را فراموش نکن خلاصه بگویم هیچ کاری بدون ذکر خدا و یاد خدا و یاد خدا و رضای خدا اصلا ارزش ندارد هیچ نفعی برای انسان ندارد . 

و هم چنین رساله را فراموش نکن بلافاصله هر مسئله ای که برای تو پیش می آید به رساله مراجعه کن و حکم خدا را از آن فهم و بر اساس آن عمل کن که در غیر اینصورت رضای خدا را در نظر گرفته ای هر قسمت آنرا می خوانی به خاطررضای خدا بخوان و قصدت این باشد .

که به آن عمل کنی و با آن عمل رضایت خدا را بدست آوری خلاصه هر کاری می کنی حتی موقعی که در حال شستن لباس های کثیف محمد هستی و هر کار کوچک و بزرگی که انجام میدهی به یاد خدا باش به آسمان و زمین و اطراف خود نگاه کن و قدرت و عظمت و نعمت خدا را ببین و سر به سجده ببر و خدا را به عظمت یاد کن و شکر نعمت های او بگو نکند گول این دنیا را با  هر چه در آن است بخوری که همه این دنیا سرانجام نابود می شود و هیچ چیز از آن نمی ماند .

آنچه که می ماند ما هستیم و اعمالی که انجام داده ایم نکند که دنیا ترا گول بزند علاقه هم چیزهای دنیایی تو را از دل خود بیرون کن و به یاد عظمت و بزرگی خالق این جهان باش دائم از گناهان خود توبه و استغفار کن و زیاد بدرگاه خدا در خلوت گریه کن که شاید گناهانت را ببخشد و فقط اوست که می تواند گناهان ما را ببخشد و ما را از عذاب دوزخ خود نجات دهد و ما را در بهشت خود جای دهد .

و فقط اوست که می تواند به ما نعمت دهد یا آنرا از ما بگیرد اوست که می تواند ما را زنده کند و بمیراند اوست که می تواند ما را بیمار کند و شفا دهد و خلاصه همه چیز ما بدست اوست و او هر کار که بخواهد بکند و هر چه صلاح بداند میکند پس ما باید در همه حال به او توکل کنیم یعنی در همه حال آنچه را که او انجام فرمان می دهد انجام دهیم و از هیچ چیز نترسیم و از عاقبت آن ترس نداشته باشم و فقط فرمان او را انجام دهیم بخاطر اینکه رضایت او را بدست آوریم .

 از مفاتیح زیاد استفاده کن که همانطور که قبلا گفته بودم برای هر لحظه زندگی و برای هر لحظه با دعا و ذکری دارد باید آنرا بخوانی و عمل کنی و بر انجام آن صبر و شکیبایی داشته باشی و هم چنین گفتم اگر عربی آن را نمی توانی بخوانی فارسی آنرا بخوان نکند که خسته شوی نکند که وقت خود را بیهوده و بدون یاد خدا تلف کنی نکند زیاد درحال خواب و غفلت از یاد خدا باشی بعد از نماز حتما مقداری دعا بخوان و مقداری قرآن و حدیث قرآن بخوان و در آن حال به هیچ چیز و هیچکس توجه نکن آخر مگر انسان خدا را یاد خدا را با آئینه عظمت و بندگی رها می کند .

و خود را با مسائل دنیا که از بین رفتنی هستند مشغول می کند همیشه خدا را یاد کن و از خوف و ترس خدا و ترس از اینکه ترا عذاب کند و ترس از عذاب گناهانی که انجام داده ای زیاد گریه کن زیاد فکر کن فکر کن عظمت خلقت خدا فکر کن و اندیشه کن در کار خود که در حال چه کارهای هستی و برای چه داری در این دنیا کار می کنی و تلاش می کنی و خود را به رنج می اندازی و غم و اندوه می بری فکر کن که فکر زیاد ترا به حقیقت وجود خودت آشنا میکنند و ترا به خدا و به ذکر خدا و رضای خدا و سعادت اینها و آخرت آشنا می کند .

زیاد بفکر آخرت و مرگ و قیامت باش و حساب آنروز را بیاد بیارو که کوچک ترین اعمال ما در آنروز کم نمی شود و همه را باحساب میکنند خلاصه از قران و مفاتیج و صحیفه سجادیه و رساله و کتاب های حدیث و زندگی ائمه به هیچ وجه غافل نشو و مطالعه کن اینها را و برای خدا مطالعه کن برای اینکه عمل کنی و رضایت خدا را بدست آوری مطالعه کن و برای اینکه هدایت شوی و سعادت و عزت و احترام در دنیا و اخرت بدست آوری مطالعه کن و خلاصه مرا ببخش از اینکه نامه را اینقدر طول دادم این نامه را بخوان و نه یکبار بلکه چند بار بخوان : 

آنرا فراموش نکن و در حال خواندن آن بیاد خدا باش و خدا ناظر و شاهد بر خود بدان تا این نامه تاثیر در نفس تو بگذارد و حتما با پشتکار تمام و صبر وتمام به آنچه گفته ام عمل کن و این نامه را به حبیب و شکراله و شهیداله و محمود بده که بخوانند شاید که خدا همه ما را هدایت کند و همه را با یاد خود آشنا کند و محبت و علاقه خود را در دل ما بیاندازد که همیشه با محبت او با علاقه او و با یاد او کارهای خود را انجام دهیم و برای رضای او انجام دهیم .

 این نامه را بخوان و پیش خودت نگهدار و هر موقع که دیدی خسته شدی ویاد خدا و ذکر خدا در توضعیف شد و کم کم دارد از علاقه و محبت و عشق خدا در دل تو کم می شود این نامه را دوباره بخوان و در روز و بخصوص در شب در گوشه ای خلوت بنشین و به آسمان و زمین نگاه کن و فکر کن و دعا و ذکر خدا کن و شکر خدا کن و از خدا کمک بخواه سعی کن زیاد خودت را در مسائل دنیوی مشغول نکنی و هر زمان که ناگزیر هستی  یاد خدا را فراموش نکن .

زیرا دنیا و مسائل دنیوی به خاطر آن است که با خدا را عبادت کنیم و رضایت او را بدست آوریم او را شکر کنیم . بر این همه نعمت های او که به ما داده است که او سزاوار شکر و پرستش و عبادت است و او سزاوار آن است که در همه حال بیاد او باشیم و او را به عظمت و بزرگی یاد کنیم پس چقدر ما باید بی فکر و کم عقل و غافل و زیانکار باشیم که اصل یعنی عبادت خدا و پرستش او و شکر خدا و رضایت خدا را با فرع که دنیا و مسائل دنیوی عوض کنیم و دنیا و مسائل دنیوی که باید مقدمه می باشند برای ذکر خدا و یاد خدا و شکر و پرستش خدا خود دنیا و مسائل دنیا اصل شوند و هدف بشوند و تمام فکرما را متوجه خود بکند و ما را از هدف ما غافل بدارد پس به خدا پناه می بریم .

از شر دیبا و از شر شیطان و از شر هوای نفس و از خدا طلب می کنیم ذکر او را و یاد خویش و رحمت و آمرزش و هدایت خودش را و بر او در همه حال توکل می کنیم که او بهترین کسی است که باید به او توکل کرد و رضایت او را بدست آورد و خود را در پناه قدرت و علم او قرار داد خدایا بر محمد و آل محمد درود و رحمت فراوان فرصت و ذکر و یاد خود را در همه خال نصیب ما بفرما و ما را براه راست که همان راهی است که رضایت تو بدست می آید و راه عبادت و پرستش تو است هدایت فرما دیگر عرضی ندارم از قول من به همه سلام برسان از خداوند خواستارم موفقیت در انجام وظایف و صبر و پشتکار در راه انجام وظیفه هستم . 

بامید پیروزی اسلام و سلامتی امام امت و سلامتی همه شما – حمید 1/5/ 62