شهید محمدطاهر رضایی

جهت دریافت و مشاهده صفحات روی آن ها کلیک نمائید ....

لینک سایت جنگ و درنگ 

شهید یونس کارآمدپیشه

شهید محمدطاهر رضایی

شهید محمدطاهر رضایی

نام پدر : علی

تاریخ تولد :1337/06/20

تاریخ شهادت : 1365/12/12

محل شهادت : شلمچه

مشخصات

شهر : بخش : شهرستان : قائم شهر استان : مازندران

جنسیت : مرد وضعیت تاهل : متاهل شغل : فرهنگی

یگان : لشگر 25 کربلا نوع عضویت : بسیج مذهب : شیعه دین : اسلام‌‌

نام پدر : علی مسئولیت : رشته تحصیلی : --------- تحصیلات : فوق دیپلم

تخصص : ادوات کد شهید : 4331 رسته : پیاده

نام مادر : طلیعه قاسمی

شناسنامه شهادت

موضوع شهادت : جبهه عملیات : عملیات تکمیلی کربلای 5 محل شهادت : شلمچه تاریخ شهادت : 1365/12/12

نحوه شهادت : اصابت ترکش ومتلاشی شدن بدن

شناسنامه تدفین

شهر : پشت علیا بخش : شهرستان : قائم شهر استان : مازندران

گلزار : تکیه امام حسین

--------------------------------------------------------------

زندگی نامه

«فرم ثبت اطلاعات شهدای مازندران»

الف)تولد و کودکی :

1-نام و نام خانوادگی ، نام مستعار :

محمدطاهر رضایی ـ طاهر

2-تاریخ و محل تولد و اتفاق خاص در زمان تولد:

20/6/1337 ـ تالارپشت ـ قائمشهر

مادرش می گوید در دوران باردای و حتی دوران شیردهی  اصلاً اذیت نکرد  و همه چیزش خوب بود . 

3- نام و شغل پدر :

علی ـ مدیرعامل شرکت تعاونی

4- نام و شغل مادر:

طیبه قاسمی ـ  خانه دار

5- تعداد فرزندان و فرزند چندم خانواده بود:

7فرزند ـ فرزند دوم بودند .

6- وضعیت زندگی از نظر اقتصادی و اعتقادی :

شهید در خانواده مذهبی و زحمت کش متولد شدند.از نظر اقتصادی در سطح خوبی بودند .

7- تحصیل متفرقه قبل یا حین دبستان(مکتب ،کلاس قرآن ،حوزه علمیه – نام فرد آموزش دهنده ):

8- مهاجرت یا نقل مکان در دوران زندگی (اگر بود): ــــــــــــ

ب)تحصیلات:

1- نام مدرسه و محل تحصیل در دوران دبستان :

قائمشهر

2- نام مدرسه و محل تحصیل راهنمایی :

قائمشهر

3- نام مدرسه ، محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دبیرستان :

رشته علوم انسانی ـ دانشسرای راهنمایی تحصیلی ساری

4- تحصیلات دانشگاهی ، رشته و نام دانشگاه :

فوق دیپلم رشته معارف اسلامی در تربیت معلم ـ شهرستان قائمشهر

5- آیا در دوران تحصیل کار می کرد ؟،چه کاری و چه مدت :

بعد از درس در کار کشاورزی به پدر و مادر کمک می کرد .

6- سال، مقطع و علت ترک تحصیل :

دارای مدرک فوق دیپلم از تربیت معلم بودند و معلم شده بودند .

پ)سربازی :

1- خدمت سربازی :

انجام داد

2- یگان اعزام کننده :

3- سال اعزام و محل آموزش سربازی : ــــــــــــ

ت ) ازدواج :

1-وضعیت تاهل :

متاهل

2- نام همسر و تاریخ ازدواج :

شهربانو شکری ـ 1362

3- تعداد و نام فرزند یا فرزندان (اگر داشت ):

یک فرزند ـ فاطمه

4- خلق و خو و رفتار با خانواده (زن و فرزند یا پدر و مادر ):

به پدر و مادر بسیار احترام می گذاشت . به مادر علاقه بسیاری داشت و همیشه می گفت مادرم سختی های زیادی کشیده . همسرش را عاشقانه دوست داشت . در کار خانه کمک می کرد . علاقه زیادی به دخترش داشت .

ث)شغل شهید :

1- شغل رسمی و شغل فرعی :

معلم ـ کشاورزی

2- نام سازمان یا نهاد یا شرکت :

آموزش و پرورش

3-زمان استخدام و مسئولیت شغلی:

1/7/58 ـ استخدام

ج) فعالیت های انقلابی :

1- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند : ــــــــــــ

2- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد : ــــــــــــ

3- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

در فعالیت های انقلابی حضور داشت .

4- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

عضو فعال بسیج بودند.

5- اگر در درگیری ها و زد و خوردهای انقلابی و حزبی در انقلاب و بعد از آن حضور داشت ، با بیان اتفاق آورده شود :

در درگیری جنگل آمل و سوادکوه حضور داشت

ح) سوابق جبهه :

1- حضور در جبهه :

حضور داشت

2- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

15/9/61 الی 3/12/61 ـ لشکر 25 کربلا

11/1/64  الی 10/4/64 ـ جهاد سازندگی

20/11/65 الی 12/12/65 ـ سپاه قائمشهر ـ لشکر 25 کربلا

3- مجموع مدت حضور در جبهه :

حدود 7ماه

4- مسئولیت در جبهه :

بسیج

5- دفعات ، مکان و نحوه ی مجروح شدن :

عملیات فتح المبین ـ اصابت تیر به بازو و ترکش خمپاره به پهلوی چپ

6- عملیات یا مأموریتی که مجروح شد :ـــــــــــــــ

7- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

12/12/65 ـ کربلای 5 ـ براثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

8- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

بعد از 43 روز ـ گلزار شهدای تکیه امام حسین ـ روستای تالار پشت علیا

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

1- شامل 3 خاطره از شهید در مقاطع مختلف زندگی از تولد تا شهادت و در صورت نداشتن خاطره ، ویژگی های شهید ( توجه : حتما راوی خاطره یا ویژگی باید معلوم باشد .)

مادر شهید : یک روز که ایشان خردسال بودند با هم رفته بودیم بازار دیدم از من جدا شد و به یک طرف دیگر رفت دیدم یک خانمی بچه اش دارد گریه می کرد و پسرم رفت به ان بچه پستانک داد تا ساکت شود . یکبار دیگر هم بازار بودیم دیدم یک خانم آمده بود او را نفرین می کرد بعد پسرم می گفت مادرجان اشتباه گرفته ای . معلوم نبود چه کسی او را اذیت کرده بود اشتباهی داشت به پسرم حرف می زد و من ناراحت شده بودم ولی ایشان می خندیدند .

برادرش برایش کفش خریده بود و به دنبال کفش می گشتیم نبود به او گفتیم کفش را چه کار کردی ؟ گفت یک پیرمردی آمد برای پسرش کفش بخرد پولش کم بود. کفشش را از پایش در آورد و داد به آن بچه و به ان پیرمرد پول داد و آن ها را فرستاد.

همسر شهید : شهید برای ادامه تحصیل من تلاش می کردند چون خود را مسئول می دانست و من شاگرد ممتاز بودم در مدرسه و او هم خبر داشت و دوست نداشت ازدواج باعث ترک تحصیل من شود . کتاب می خرید و کلاس می رفت و به من انتقال می داد و تا من بتوانم دیپلمم را بگیرم بعد از دیپلم وقت امتحان کنکور آخرین نامه ای که برایم از جبهه نوشت در ان به من یادآوری کرد که یادت نرود نوزدهم امتحان کنکور داری ! تا این حد  اهمیت می داد که  وقتی در جبهه بود به فکر تحصیل من بود .

--------------------------------------------------------------

وصیت‌نامه‌ی شهید 
«انا لله و انا الیه راجعون» (بقره/ 155)
هرکس می‌تواند به جبهه‌ها برود. ( امام خمینی)
با درود و سلام به امام زمان]عج[ و ارواح مطهر شهدا و امت مقاوم و نستوه ایران.
لبیک یا حسین مظلوم (ع) ( اگر لیاقت آن را داشته باشیم.)
اینک رهروان راه امام خمینی کبیر در کربلای ایران حماسه‌ها آفریدند و یاد کربلا را در دل زنده‌تر کرده‌اند. شکر خدای منان را که در این زمان به ما هستی بخشیده تا شاهد این چنین تحول بزرگ باشیم. 
خداوندا! تو شاهد و گواهی که با خلوص نیت به جبهه‌های مقدس قدم می‌گذارم، اگر چه شرمنده از دیرجنبیدن و کم‌تحرکی خودم در ارتباط با جبهه هستم. 
خداوندا! تو را گواه می‌گیرم که جز برای رضایت حرکت نمی‌کنم و از تو می‌خواهم هدایتم کنی و به حق مقربان درگاهت ما را از این فوز عظیم بی‌بهره مساز.
پدر و مادر عزیز! به خدا قسم در نهایت درجه شرمسارم از کرده‌هایم نسبت به شما. شکر می‌کنم خدا را که در دامن چنین پدر و مادری زندگی کرده‌ام و شما را به خدا سوگند می‌دهم که مرا عفو کنید و از کرده‌هایم درگذرید و برای رضای خدا صابر باشید. 
همسر خوب و مهربانم
از برخوردهایم با شما سخت پشیمانم. از این که در ابتدای زندگی با هزاران آرزو تنهایت گذاشتم عذر می‌خواهم. می‌دانم حق همسری را نه تنها خوب به جا نیاورده‌ام، بلکه اصلاً به‌جا نیاوردم، می‌دانم چون گذشته مهربانی و از من درخواهی گذشت. در زندگی صابر باش و سختی‌ها و مصیبت‌ها را به خاطر رضای خدا پذیرا باش. در این راه صابر باش و در انجام کارها رضای خدا را مقدم بدار. فرزندم را نیکو تربیت کن.
برادران و خواهران خوب و مهربانم
از من درگذرید، خطاهای خودم را می‌پذیرم، پس عفو کنید. از همسرانتان بخواهید از خطاهای من درگذرند. برادرانم به خدا قسم به وجود شماها در زندگی افتخار می‌کردم. من در حق والدین بسیار کوتاهی کردم از آن‌ها بخواهید از من درگذرند. از شما می‌خواهم که نیکی به والدین را فراموش نکنید و از همه‌ی آشنایان از برای من طلب مغفرت کنید. در انجام کارهای خیر مرا به یادآورید. هفته‌ای یک بار در صورت امکان دو رکعت نماز و یک سوره حتی ]سوره‌ای[ کوچک ]از[ قرآن را برایم بخوانید. البته بخوانید به یاد من. 
ای ملت سلحشور و مقاوم! درود خداوند و مغفرتش بر همه‌ی شما باد که با استقامت و ایستادگی خودتان استکبار جهانی را به زانو درآوردید و حامیان رژیم صدام را از حمایتشان پشیمان کردید. باشد برهمه‌ی شما در انجام کارها رضای خداوند.
خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار
والسلام علی من‌التبع الهدی
                       محمد طاهر رضایی